FAQ / Veel gestelde vragen

Heeft u een vraag over Vaccinatiepunt, uw afspraak of andere zaken? Bekijk dan hier onze veel gestelde vragen! 

Waarmee kunnen wij u helpen?

Uw vaccinatie advies is afhankelijk van meerdere factoren, zoals uw gezondheid, uw vaccinatieverleden, de gebieden die u gaat bezoeken, uw verblijfsduur en de activiteiten die u gaat doen. Daarom geldt er voor elk persoon een ander advies. Onze medische specialisten stemmen het advies dan ook af op uw wensen en behoeften. Hiervoor dient u een afspraak te maken, zodat wij een persoonlijk en accuraat advies voor u kunnen maken.

Net als bij andere medische instanties, zoals uw huisarts of medisch specialist, betaalt u bij Vaccinatiepunt consultkosten per persoon. Vaccinatiepunt rekent consultkosten per persoon, per afspraak. Consultkosten bestaan onder andere uit het beoordelen van jouw gegevens, schrijven van het vaccinatie advies, het toedienen van de vaccinaties en reisadvies voor uw bestemming. Ook administratiekosten, huisvestingskosten en overige nodige kosten zijn verwerkt in de consultkosten. Hou er rekening mee dat eventuele malariamedicatie of aanschaf van een vaccinatieboekje ook kosten met zich meebrengt. Bekijk in onze tarievenlijst het overzicht van alle tarieven.

Onze reizigersverpleegkundige moet altijd uw dossier beoordelen, wat tijd kost die we in rekening moeten brengen. Daarnaast worden de vaccinaties toegediend, ontvangt u reisadvies en is er administratie en huisvesting die kosten met zich meebrengen. Deze kosten zitten verwerkt in de consultkosten.

Het algemeen reisadvies is niet altijd relevant voor elke reiziger, want elk persoon en elke reis is anders. Daarom wordt altijd eerst uw dossier beoordeeld en wordt het vaccinatieadvies altijd voorgeschreven door onze gespecialiseerde artsen. Zaken zoals uw gezondheid en uw reisactiviteit worden hierbij in acht genomen. Vervolgens kunt u zelf beslissen of u akkoord gaat met de geadviseerde vaccinaties.

Ja, tijdens het consult worden de afgesproken vaccins toegediend. Sommige vaccinaties vormen een reeks en vereisen meerdere doses, waarvoor u later terug moet komen. In dat geval plannen we een vervolgafspraak voor u in.

Wilt u een afspraak wijzigen? Dan dient u dit telefonisch te doen. Samen zoeken wij naar een nieuwe datum en tijdstip. U kunt ons bereiken op 0900-8222462.

Wilt u een afspraak annuleren? Dan dient u dit uiterlijk 24 uur voor uw afspraak per e-mail door te geven. Als dit niet lukt worden er consultkosten in rekening gebracht. U kunt ons bereiken via [email protected].

 

Ook wanneer u uw afspraak wilt annuleren tijdens het weekend, kunt u ons mailen. Wij controleren in het weekend de informatiemail. Als u uw afspraak wilt wijzigen tijdens het weekend, kunt u het beste ons op de hoogte stellen via de e-mail. We zullen zo snel mogelijk contact met u opnemen op maandag.

Algemeen

Bij Vaccinatiepunt kunt u terecht voor al uw reisvaccinaties en -advies. Maak eenvoudig een afspraak bij één van onze vele locaties door het hele land op het door u gekozen datum en tijdstip. Uw afspraak staat dan bij ons in het systeem. Vervolgens kunt u uw aanvullende gegevens invullen, zoals uw reisschema, gezondheidsverklaring en vaccinatiegeschiedenis. Onze medische specialisten gaan dan voor u aan de slag om een persoonlijk en accuraat vaccinatieadvies te maken, volledig afgestemd op uw wensen en behoeften. Tijdens uw consult wordt u gevaccineerd met de overeengekomen vaccins.

Uw vaccinatie advies is afhankelijk van meerdere factoren, zoals uw gezondheid, uw vaccinatieverleden, de gebieden die u gaat bezoeken, uw verblijfsduur en de activiteiten die u gaat doen. Daarom geldt er voor elk persoon een ander advies. Onze medische specialisten stemmen het advies dan ook af op uw wensen en behoeften. Hiervoor dient u een afspraak te maken, zodat wij een persoonlijk en accuraat advies voor u kunnen maken.

Naast eventuele vaccinaties is het belangrijk om de volgende zaken goed te regelen voor je reis:

  1. Reisverzekering
    Zorg voor een goede reisverzekering die medische kosten, diefstal, annuleringen en andere onvoorziene situaties dekt. Controleer of de dekking aansluit bij uw bestemming en geplande activiteiten (zoals wintersport of duiken).

  2. Visum
    Controleer of u voor uw bestemming een visum nodig heeft. Dit kan afhankelijk zijn van de duur van uw verblijf en het doel van je reis. Vraag het visum eenvoudig en snel aan via visum365.nl.

  3. Geldige reisdocumenten
    Zorg ervoor dat uw paspoort of identiteitskaart nog voldoende lang geldig is. Sommige landen eisen een geldigheid van minimaal zes maanden na aankomst. Neem eventueel ook kopieën mee, digitaal of op papier.

  4. Accommodatie en vervoer ter plaatse
    Reserveer indien mogelijk vooraf uw verblijf en transport (zoals een huurauto of binnenlandse vlucht). Dit voorkomt stress en onverwachte kosten tijdens uw reis.

Afspraken

U kunt eenvoudig een afspraak maken via onze homepage. Nu het invullen van uw contactgegevens staat uw afspraak bij ons in het systeem. Let er echter wel op dat ook uw aanvullende gegevens uiterlijk 36 uur voor uw afspraak bij ons bekend moeten zijn, zodat wij een accuraat vaccinatieadvies kunnen maken en alle vaccins op voorraad zijn op het moment van uw afspraak.

Het algemeen reisadvies is niet altijd relevant voor elke reiziger, want elk persoon en elke reis is anders. Daarom wordt altijd eerst uw dossier beoordeeld en wordt het vaccinatieadvies altijd voorgeschreven door onze gespecialiseede artsen. Zaken zoals uw gezondheid en uw reisactiviteit worden hierbij in acht genomen. Vervolgens kunt u zelf beslissen of u akkoord gaat met de geadviseerde vaccinaties.

Sommige vaccinaties vereisen meerdere doses met tussenpozen van enkele weken of maanden, dus het is raadzaam om zo vroeg mogelijk te beginnen met het regelen van uw vaccinaties. Dit geeft uw immuunsysteem ook de tijd om een adequate bescherming op te bouwen. De timing is afhankelijk van de aard en duur van uw reis. Als richtlijn geldt: voor eenvoudige reizen 4 - 8 weken voor vertrek een afspraak maken voor het eerste consult, en bij langdurige of risicovolle reizen ruim een half jaar van tevoren. Let op, bij het dengue vaccin is hier een uitzondering op. Deze moet namelijk gegeven worden met een tussenpauze van drie maanden.

Ja, dat kan zeker. Let er echter op dat u voor het eerst bij Vaccinatiepunt komt, dus selecteer 'Eerste Afspraak'. Onze verpleegkundige moet namelijk opnieuw uw dossier beoordelen.

Als er geen data beschikbaar zijn op de door u gekozen Vaccinatiepunt locatie, kan het zo zijn dat de locatie pas geopend is en de data binnenkort pas beschikbaar worden gesteld. In dit geval kunt u ook andere dichtsbijzijnde locaties bekijken.

Wilt u een afspraak wijzigen? Dan dient u dit telefonisch te doen. Samen zoeken wij naar een nieuwe datum en tijdstip. U kunt ons bereiken op 0900-8222462.

Wilt u een afspraak annuleren? Dan dient u dit uiterlijk 24 uur voor uw afspraak per e-mail door te geven. Als dit niet lukt worden er consultkosten in rekening gebracht. U kunt ons bereiken via [email protected].

 

Ook wanneer u uw afspraak wilt annuleren tijdens het weekend, kunt u ons mailen. Wij controleren in het weekend de informatiemail. Als u uw afspraak wilt wijzigen tijdens het weekend, kunt u het beste ons op de hoogte stellen via de e-mail. We zullen zo snel mogelijk contact met u opnemen op maandag.

Dat is natuurlijk vervelend. Als u niet aanwezig was op het door u gekozen Vaccinatiepunt tijdens uw afspraak, zijn wij helaas genoodzaakt om consultkosten in rekening te brengen. Via onze homepage kunt u een nieuwe afspraak inplannen.

Neem hiervoor contact op met onze klantenservice. Wilt u mensen toevoegen aan de afspraak? Dan kijken we samen of er ruimte is voor extra personen tijdens uw afspraak. Zo niet, dan kijken we samen naar een nieuwe datum waarbij u samen terecht kunt.

Het consult

Tijdens uw consult bespreekt de verpleegkundige uw reisschema, gezondheidsgegevens en het vaccinatieadvies. Vervolgens worden de overeengekomen vaccins toegediend. Als u een vaccinatieboekje heeft meegenomen of aangeschaft op locatie, worden hier de juiste stempels in verwerkt. Hierna is uw afspraak klaar en ontvangt u de factuur per mail of wordt het rechtstreekt doorgestuurd naar uw verzekeraar.

Ja, uiteindelijk beslist u zelf of u akkoord gaat met het vaccinatieadvies.

Ja, tijdens het consult worden de afgesproken vaccins toegediend. Sommige vaccinaties vormen een reeks en vereisen meerdere doses, waarvoor u later terug moet komen. In dat geval plannen we een vervolgafspraak voor u in.

Neem altijd een geldig legitimatiebewijs mee naar uw afspraak, zodat wij uw burgerservicenummer (BSN) kunnen controleren. Gebruikt u medicijnen? Dit moeten wij voor uw afspraak weten, stel ons hiervan tijdig op de hoogte. Vergeet ook niet om uw vaccinatieboekje mee te nemen, zodat wij hier de juiste stempels in kunnen verwerken!

Nee, minderjarigen dienen altijd samen met een ouder/verzorger naar het consult te komen.

Bij een herhaalconsult wordt 5 minuten per persoon ingepland.

Bij een normaal consult wordt 15 minuten ingepland voor de eerste persoon, en voor elke extra persoon wordt 5 minuten extra ingepland.

Bij een lange reis consult wordt 25 minuten ingepland voor de eerste persoon, en voor elke extra persoon wordt 5 minuten extra ingepland.

Bijna alle vaccinaties kunnen tegelijkertijd worden gegeven. Bij levend verzwakte vaccins wordt echter afgeraden ze tegelijkertijd te nemen, omdat dit de beschermingsduur van een vaccin aanzienlijk kan verkorten. Het wordt dan aanbevolen om minstens vier weken tussen de twee vaccins te laten, zodat beide hun volledige beschermingsduur behouden.

Malaria

Uiteraard, ook voor malariamedicatie kunt u bij ons terecht. Maak hiervoor een reguliere vaccinatie afspraak en geef in de opmerkingen aan dat u interesse heeft in malariamedicatie. Wilt/hoeft u niet gevaccineerd worden en heeft u enkel malariamedicatie nodig? Dan hoeft u niet naar de locatie te komen en verzenden wij de medicatie naar uw huisadres of zorgen ervoor dat u deze kunt ophalen bij uw apotheek.

In onze landenoverzicht staat er per land aangegeven of er malaria voorkomt in dat land. Echter kunnen de risico's enorm verschillen per gebied. Wij bespreken samen wat de risico's voor u zijn en schrijven hier het benodigde recept voor uit.

Ook voor kinderen zijn er malariatabletten beschikbaar. Om de juiste dosering te kunnen voorschrijven, hebben wij het gewicht van uw kind nodig.

Er bestaat weliswaar een vaccin tegen malaria, echter wordt dit alleen toegediend aan de Afrikaanse bevolking. Dit vaccin biedt slechts 30% bescherming, wat onvoldoende garantie biedt tegen besmetting en het daardoor ongeschikt maakt als reizigersvaccinatie. Bij Vaccinatiepunt streven wij naar optimale bescherming van reizigers en werken daarom enkel met malariamedicatie. Deze bieden 100% bescherming. 

Vaccineren en gezondheid

Of u gevaccineerd mag worden terwijl u zwanger bent, hangt af van het type vaccinatie dat u nodig heeft. Een vaccinatie tegen dengue mag bijvoorbeeld niet tijdens de zwangerschap worden toegediend. Een reis naar een (sub)tropisch land brengt altijd een verhoogd medisch risico met zich mee. Bedenk of deze reis noodzakelijk is of dat u wellicht de reis wilt uitstellen. Onze medische specialisten zullen dit met u bespreken.

Wilt u op korte termijn zwanger worden? Vaccineren is geen reden om niet zwanger te mogen worden. Echter kan het zo zijn dat wij u adviseren om de zwangerschap uit te stellen wanneer u reist naar een malariagebied.

Onze verpleegkundigen zullen u informeren over zwangerschap in een malariagebied. Hierna kunt u zelf beoordelen of u een reis naar een malariagebied wilt maken. Niet alle malariatabletten kunnen tijdens de zwangerschap worden gebruikt. Als malariatabletten worden geadviseerd, zal de verpleegkundige het recept hiervoor uitschrijven.

Gedurende de hele zwangerschap kan DEET tot maximaal 30% worden gebruikt. Uit voorzorg wordt geadviseerd het gebruik van DEET in de eerste drie maanden te beperken, bijvoorbeeld door zoveel mogelijk bedekkende kleding te dragen en DEET af te wassen zodra u weer in een muggenvrije ruimte bent.

Kinderen die gaan reizen krijgen vaak dezelfde vaccinaties als volwassenen. De dosering en het vaccinatieschema kunnen echter anders zijn. Voor sommige vaccins geldt een minimumleeftijd waarop het vaccin mag worden toegediend. Onze medische specialisten zullen dit met u bespreken.

Soms kan er op de injectieplaats wat stijfheid of lichte spierpijn optreden. Ook kunnen lichte griepachtige klachten gedurende één of twee dagen voorkomen. Gelukkig ervaren de meeste mensen geen klachten na de vaccinatie. U hoeft er verder geen speciale rekening mee te houden; u kunt gewoon werken en/of sporten, inclusief zwemmen.

Ja, DEET kan ook bij kinderen worden gebruikt. Uit voorzichtigheid wordt aangeraden om bij kinderen jonger dan twee jaar concentraties lager dan 30% te gebruiken. Kinderen mogen zichzelf niet insmeren en de handen vrij houden (vanwege contact met mond of ogen). Omdat de concentratie lager is, zult u wel vaker moeten smeren.

Kosten en vergoedingen

De tarieven bij Vaccinatiepunt bestaan uit vaccinkosten, consultkosten en eventuele extra's, zoals vaccinatieboekjes, recepten en bloedonderzoek.

 

Voor alle tarieven verwijzen wij u door naar de tarievenpagina.

Net als bij andere medische instanties, zoals uw huisarts of medisch specialist, betaalt u bij Vaccinatiepunt consultkosten per persoon. Vaccinatiepunt rekent consultkosten per persoon, per afspraak. Consultkosten bestaan onder andere uit het beoordelen van jouw gegevens, schrijven van het vaccinatie advies, het toedienen van de vaccinaties en reisadvies voor uw bestemming. Ook administratiekosten, huisvestingskosten en overige nodige kosten zijn verwerkt in de consultkosten. Hou er rekening mee dat eventuele malariamedicatie of aanschaf van een vaccinatieboekje ook kosten met zich meebrengt. Bekijk in onze tarievenlijst het overzicht van alle tarieven.

Na uw bezoek kunt u op sommige locaties pinnen, anders ontvangt u van ons een factuur per email, die u na uw afspraak kunt betalen en eventueel declareren bij uw verzekeraar. Wanneer u aanvullend verzekerd bent bij een van onze partners, sturen wij uw factuur direct op naar uw verzekering. In dit geval hoeft u dus niets te doen. Contant wordt niet geaccepteerd.

Vaccinatiepunt is een LCR-geregistreerd vaccinatiebedrijf. Daardoor hebben wij contracten met veel verzekeraars. Het kan daarom zijn dat uw vaccinaties worden vergoed, maar uiteindelijk beslist de verzekeraar daar altijd over. Ons vergoedingenoverzicht geeft weliswaar een indicatie, maar is niet leidend. Raadpleeg daarom altijd uw verzekeraar.

Onze reizigersverpleegkundige moet altijd uw dossier beoordelen, wat tijd kost die we in rekening moeten brengen. Daarnaast worden de vaccinaties toegediend, ontvangt u reisadvies en is er administratie en huisvesting die kosten met zich meebrengen. Deze kosten zitten verwerkt in de consultkosten.

Ja, alle bezoekers, inclusief kinderen, betalen consultkosten. Onze reizigersverpleegkundigen moeten het advies en de vaccinaties per persoon beoordelen en toedienen.

Het vaccinatieboekje

Het vaccinatieboekje is een internationaal erkend bewijs van inenting en uw archief voor alle vaccinaties die u heeft gehad. Dit boekje is een vereiste wanneer u naar een land reist waar verplichte vaccinaties gelden.

 

Heeft u thuis een vaccinatieboekje liggen? Neem dit dan mee naar de afspraak voor het afstempelen van de vaccinaties. Heeft u nog geen vaccinatieboekje? Geen probleem! Bij al onze Vaccinatiepunt locaties heeft u de mogelijkheid om een nieuw boekje aan te schaffen. Laat dit weten bij het achterlaten van uw gegevens in de opmerkingen of geef het aan tijdens uw consult.

Als u interesse heeft in een nieuw vaccinatieboekje, laat dit dan weten bij het achterlaten van uw gegevens in de opmerkingen (bij het maken van een afspraak). Deze kunt u vervolgens tijdens uw consult aanschaffen. Bekijk hier het huidige tarief van een vaccinatieboekje.

Ook wanneer u uw vaccinatieboekje kwijt bent kunt u langskomen voor een vaccinatieafspraak. U kunt bij ons een nieuw vaccinatieboekje aanschaffen. Wanneer u eerder bij Vaccinatiepunt bent geweest, kunnen wij uw vaccinatiegegevens uit het systeem halen en verwerken in uw nieuwe boekje. Wij mogen helaas geen stempels zetten voor vaccins die door derden zijn gegeven.

Dat is geen probleem. Echter willen wij in dit geval wel weten of u bent gevaccineerd volgens het Rijksvaccinatieprogramma. Hieruit kunnen onze medische specialisten vaak opmaken welke vaccinaties u al heeft gehad als kind.

Over Vaccinatiepunt

Voor onze voorwaarden verwijzen wij u naar deze link.

Vaccinatiepunt is al meer dan twintig jaar een begrip in de reizigersvaccinatiebranche. Wij werken alleen samen met gekwalificeerde artsen en verpleegkundigen. Onze medewerkers krijgen regelmatig bijscholing, zijn geregistreerd bij BIG en LCR, en hebben een VOG-verklaring. Daarnaast is Vaccinatiepunt ISO 9001-2015 gecertificeerd door DNV.

Vaccineren voor reizen is over het algemeen veilig en wordt sterk aanbevolen door gezondheidsinstanties wereldwijd. Reisvaccinaties zijn bedoeld om reizigers te beschermen tegen ziekten die in bepaalde delen van de wereld veel voorkomen. Deze vaccins worden uitgebreid getest op veiligheid en effectiviteit voordat ze worden goedgekeurd voor gebruik.

Voor specifieke adviezen in verband met uw gezondheid, kunt u onze medische specialisten raadplegen. Zij zullen u persoonlijk adviseren over het vaccineren en helpen u graag bij het maken van een weloverwogen beslissing op basis van uw persoonlijke situatie en reisbestemming.

Neem contact met ons op via [email protected], dit is de meest effectieve manier om ons te bereiken omdat we meer medewerkers beschikbaar hebben via de e-mail dan via de telefoon. Onze openingstijden zijn op werkdagen (ma-vrij) van 09.00 - 18.00 uur. Voor dringende vragen kunt u bellen naar 0900-8222462.

Bij Vaccinatiepunt hechten we veel waarde aan uw tevredenheid en streven we ernaar om u de best mogelijke service te bieden. Voor klachten verwijzen wij u door naar onze klachtenpagina. Hier kunt u het contactformulier invullen. Zodra uw klacht is ingediend, zal ons team deze zorgvuldig onderzoeken en zo snel mogelijk contact met u opnemen. Samen zoeken we naar een gepaste oplossing.

nl_NL